loader image

نگاهی بر سیستم حمل دان گروه تولیدی ساوانا

تولید محصولات سالم و با کیفیت و کسب موفقیت در صنعت گوشت و مرغ وابسته به بهبود فن آوری های این صنعت می باشد. در حال حاضر با رشد و توسعه فزاینده کارخانه های خوراک و دام و افزایش روز افزون تقاضا برای دان آماده و پلت، ضرورت به کارگیری امکانات و تکنولوژی های نوین در این صنعت بیش از پیش احساس می شود. در کشورهای توسعه یافته همگام با رشد کارخانه های خوراک دام و صنعت تولید پلت، صنایع و تکنولوژی های مرتبط، تاسیسات نگهداری و ماشین آلات حمل و نقل و انتقال آن نیز ارتقا یافته است.

در بخش حمل و نقل محموله های دان آماده و پلت به واحد های تولیدی اغلب از دو روش انتقال با کیسه و انتقال یکجا و به عبارتی فله ای استفاده می شود. هر چند در ایران اعلام آمارها و تعیین نسبت های دقیق شیوه های انتقال دان از کارخانه های خوراک دام به واحدهای تولیدی دشوار است اما می توان گفت، استفاده از کیسه هایی با وزن 25 تا 50 کیلوگرم، روش عمده و شاید تنها روش انتقال دان آماده و پلت به واحد های تولیدی می باشد. در اغلب کشورهای توسعه یافته به کارگیری روش های کیسه زنی برای حمل و نقل و انتقال محصولات به شکل پلت یا مش سهم اندکی را شامل می شوند و به دلایل اقتصادی، حمل دان بر پایه استفاده از بونکر استوار شده است. استفاده از این تکنولوژی می تواند تغییری مثبت و پر بازده برای کارخانه های خوراک دام، واحد های تولیدی و شرکت های حمل و نقل به همراه داشته باشد. حمل دان با بونکرها به شکل یکجا نیازمند به کارگیری تمهیدات ویژه و تجهیز واحد های تولیدی به سیلوهای مناسب می باشد. با این حال مزایای بیشمار استفاده از این سیستم باعث شده در سرتاسر دنیا این روش بیشترین سهم در انتقال دان آماده و پلت را به خود اختصاص دهد.

  1. کاهش انتقال آلودگی ها و شیوع بیماری :

همواره شیوع عوامل بیماری زا و بویژه عوامل ویروسی از واحدهای آلوده و درگیر به سایر واحد ها و نقص وسایل حمل و نقل دان در این پدیده، از دغدغه های بنیادی تولید کنندگان بوده است. جابه جایی دان با روش ها و ماشین آلات نوین، شرایط را برای کنترل آلودگی ها، تسریع در حمل و بارگیری و کاهش نقش عوامل انسانی فراهم خواهد ساخت. همچنین نحوه ذخیره دان به شکل کیسه همواره احتمال نفوذ رطوبت و آلاینده های محیطی و متعاقب آن، رشد کپک ها و قارچ ها را افزایش می دهد و حفاطت و نگهداری محل ذخیره سازی دان از هجوم جوندگان، حشرات و پرندگان دشوار و تاحدودی غیر ممکن بنظر می رسد.

  1. افزایش پایداری پلت :

با توجه به تاثیر مثبت پلت بر عملکرد حیوان، لازم است تمام فاکتورهای موثر بر استحکام و کیفیت پلت فرآیند های بارگیری، انتقال، تخلیه و ذخیره سازی مورد توجه قرار گیرند.

در زمان استفاده از روش کیسه گیری به دلیل جابه جایی و فشارهای فیزیکی به هنگام بارگیری، تخلیه و جابه جایی، شکستگی پلت افزایش می یابد. افزایش درصد ذرات می تواند ریز می تواند تاثیر قابل توجهی در عملکرد طیور داشته باشد. در برخی مطالعات افزایش ذرات ریز موجب افزایش 2/8 درصدی ضریب تجدیل گردید.

3. حذف هزینه کیسه و کارگر

فرآیند کیسه گیری حتی به صورت خودکار و با استفاده از ماشین آلات ویژه، فرآیندی وقت گیر و مستلزم صرف هزینه و نیرو می باشد. صرف نظر از سایر هزینه های کیسه گیری، قیمت هر کیلو دان افزایش می یابد. همچنین تقریبا به طور معمول همین میزان هزینه نیز برای تخله آن به واحدهای تولیدی تحمیل شده و موجب افزایش قیمت تمام شده دان می گردد. بنابراین فقط از طریق حذف کیسه زنی می توان علاوه بر تسریع در بارگیری و تخلیه دان و کاهش دخالت انسان، مبلغ قابل توجهی به ازاء هر کیلو دان صرفه جویی نمود.

[rev_slider bunker]

 

بونکرهای حمل دان گروه تولیدی ساوانا

واحد تولید خوراک پلت گروه تولیدی ساوانا، از جمله زنجیره های پیشرو در صنعت طیور کشور، با کسب عنوان تولید کننده برتر سال 94 و پیشرفته ترین امکانات و تجهیزات منحصر به فرد جهت تولیداتی تابع استانداردهای بین المللی، یکی از با کیفیت ترین واحدهای تولیدی خوراک در کشور محسوب می شود.

مدیریت این واحد تولیدی با توجه به اهمیت موضوعات مورد بحث و نقش انکار ناپذیر آن در تولید، با بهره گیری از مشاوره کارشناسان و انجام محاسبات و تدوین یک برنامه مالی دقیق از تجهیزات حمل و نقل و ذخیره مناسب در این واحد تولیدی استفاده و از مزایای بی شمار آن از قبیل کاهش هزینه ها، حفظ کیفیت و کنترل آلودگی ها که در نهایت افزایش راندمان تولید را به همراه خواهد داشت، بهره مند گردیده.

بونکر حمل دان گروه تولیدی ساوانا جهت حمل دان پلت از محل کارخانه خوراک به سالن های مرغداری استفاده شده و ظرفیت معمول مخازن آن 3 تا 26 تن می باشد. در این بونکرها از سیستم اسکرو برای تخلیه بار استفاده می شود. در زیر به چند مورد از مزایای بونکرهای ویژه حمل دان با سیستم اسکرو اشاره شده است:

  • حذف سیستم کیسه گیری و صرفه جویی در زمان و هزینه انتقال و جابه جایی دان
  • قابلیت نصب بر روی هر نوع شاسی کامیون و تریلر یدک کش
  • سهولت ضدعفونی کردن بیرون مخزن
  • ظرفیت و سرعت بالا در انتقال بار
  • طول عمر بالای تجهیزات، هزینه ناچیز نگهداری و تعمیرات و اشغال فضای اندک
  • بارگیری آسان و امکان حمل چند نمونه دان بطور همزمان بدلیل مخازن مجزا و نصب دریچه های داخلی اختصاصی

منبع:

  • نشریه “دانش فراوری خوراک”، شماره ششم، تابستان 95

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن : 34443330-011

موبایل : 09113555662