loader image

قیمت خوراک دام تا یک هفته دیگر متعادل می‌شود/تعرفه صادرات مرغ برداشته شد

حسن عباسی معروفان، با بیان اینکه طبق تعهد بانک مرکزی برای تأمین ارز روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تن انواع نهاده از گمرک ترخیص می‌شود، گفت: قیمت خوراک دام و طیور هفته آینده متعادل خواهد شد.

وی افزود: در کشور سال گذشته ۱۸ میلیون تن خوراک دام و طیور مصرف شده و امسال نیز پیش بینی می‌شود که ۱۹ میلیون تن استفاده شود که از این میزان تنها ۶ میلیون تن در داخل تولید می‌شود و بقیه باید وارد شود.

به گفته معروفان دلیل بالا رفتن قیمت نهاده در بازار عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است که طی ۴ ماه گذشته بانک هیچ ارزی تخصیص نداده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور همچنین از بازنگری قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: با توجه به اینکه دولت قیمت ذرت را ۱۵۰ تومان در هر کیلو افزایش داده است، بدیهی است که این افزایش در قیمت تمام شده تولید کنندگان مؤثر است، بنابراین ستاد تنظیم بازار در قیمت خرید تضمینی مرغ بازنگری می‌کنند. به تولید کنندگان گفته‌ایم که استدلال خود را در باره بالا رفتن قیمت تمام شده مطرح کنند تا در ستاد تنظیم بازار مطرح شود.

وی هم چنین به بالا رفتن قیمت بیش از اندازه نهاده در بازار اشاره کرد و گفت: قیمت ذرت در بازار به کیلویی ۲ هزار و ۱۰۰ تومان و سویا ۴ هزار تومان رسیده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در پاسخ به سوالی درباره اینکه قیمت ذرت در بازار سیاه کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ و سویا ۵ هزار تومان است، در حالی که قیمت مصوب دولت به ترتیب هزار و ۳۵۰ و ۲ هزار و ۷۰۰ تومان می‌باشد گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد خوراک دام مورد نیاز در بازارگاهی که برای فروش نهاده در نظر گرفته‌ایم با قیمت مصوب دولتی به فروش می‌رسد و حدود ۱۰ درصد خوراک دام در بازار سیاه خرید و فروش می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تعرفه صادرات مرغ برداشته شده و امکان صادرات بدون تعرفه وجود دارد. خرید تضمینی مرغ با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تا زمانی که مازاد عرضه در بازار وجود دارد ادامه خواهد داشت.

معروفان همچنین از خرید مرغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی خبر داد که ویژه کشتارگاه‌های A مثبت است؛ این مرغ‌ها کیفیت خوب و مرغ سایز هستند که وزن آن‌ها در حدود ۱.۸ کیلوگرم است.

وی در خصوص مرغ سایز گفت: تمام تولید کشور باید به این سمت برود؛ چراکه تولید مرغ در محدوده ۱۸۰۰ گرم می‌تواند مصرف دان در کشور را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن : 34443330-011

موبایل : 09113555662