loader image

آمادگی برای حذف ارز نهاده‌های دام و طیور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت نهایت تلاش خود را برای پشتیبانی و تأمین نهاده‌های دام و طیور انجام می‌دهد.
کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران اظهار کرد: عیوب سامانه بازارگاه که اقدام به توزیع نهاد ه‌های دام و طیور می‌کند احصا شده و در حال طراحی سامانه جدیدی هستیم که با عملکردی متفاوت ظرف یک هفته تا دو هفته آینده رونمایی می‌شود.
وی با اشاره به لزوم تغییر در شیوه توزیع نهادهای دام و طیور افزود: نهادهای دامی به صورت خام وارد چرخه تولید می‌شود، اما با توجه به اینکه 500 کارخانه خوراک دام معتبر در کشور داریم لازم است که این نهاده‌ها در اختیار این صنایع زنجیره‌ها و صنایع سنگین قرار گیرد تا نهاده‌ها با اثربخشی بیشتری در اختیار تولیدکننده قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بر این اساس فرمولی تهیه شده و تا دو، سه روز دیگر بر روی آن کار می‌شود تا استفاده از خوراک دام در صنایع دام و طیور اجباری شود.
وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این طرح صرفه‌جویی مناسبی در مصرف نهاده‌های دامی صورت گیرد همچنین ضریب تولید صنایع مختلف بالا خواهد رفت.

بنابراین گزارش خاوازی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سؤالی درباره گرانی‌های اخیر برخی محصولات کشاورزی گفت: تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باید به طور همزمان مورد حمایت قرار گیرند که در این ارتباط مسئولیت در اختیار سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان قرار گرفته که نماینده ما نیز در آنجا حضور دارد.
وی افزود: به‌عنوان یک شهروند این گرانی‌ها مانند گرانی قیمت تخم‌مرغ دغدغه ما نیز هست و ما به آن اهمیت می‌دهیم.
خاوازی گفت: ستاد تنظیم بازار و دستگاه نظارتی در این ارتباط فعالیت دارند و این موارد رفع خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با ایجاد زنجیره‌های تولید در بخش کشاورزی گفت: با ایجاد زنجیره‌های تولید در کشورهای پیشرفته 50 درصد از سود حاصل از فروش محصولات کشاورزی عاید تولیدکنندگان می‌شود ولی این در کشور ما 20 تا 30 درصد است که ما به دنبال بالا بردن سود تولیدکنندگان هستیم که برای تحقق این امر ابزاری نیز در اختیار داریم.
وی افزود: بنده به طور کل مخالف دلالی نیستم؛ زیرا واسطه‌گری نقش مهمی در توزیع کالا دارد اما این مهم باید با ایجاد ارزش افزوده ایجاد شود و نباید تنها دلال‌گری‌هایی ایجاد کشور که کالایی را گرفته و با قیمت بالاتری به فروش برساند.

خاوازی در پاسخ به سؤالی درباره وابستگی به واردات کالای اساسی و مشکل اختصاص ارز در سال‌جاری، گفت: دولت در سال‌جاری با تمام قوا پشتیبانی لازم از بخش کشاورزی انجام می‌دهد تا بتواند نیاز آنها را به واردات نهاده‌های دام و طیور تأمین کند و واردات کنجاله، یونجه، ذرت و جو در حال انجام است.
وی افزود: برای تولید کالاهای اساسی در کشور که به واردات آن وابسته هستیم برنامه‌ریزی شده اما تا پایان سال 99 محقق نخواهد شد.

وزارت جهاد کشاورزی خود را برای حذف ارز نهاده‌های دام و طیور آماده می‌کند.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه “با توجه به حضور شما در جلسات هیئت دولت آیا موضوعی در ارتباط با حذف ارز نهادهای دام و طیور و روغن در سال‌جاری مطرح شده است یا خیر؟”، گفت: دولت از بخش کشاورزی بسیار حمایت می‌کند و اکنون بخش کشاورزی اولویت اول دولت است.
خاوازی افزود: دولت تلاش می‌کند که پشتیبانی لازم برای تأمین نهادهای دام و طیور را انجام دهد اما ما نیز به عنوان وزارت جهاد کشاورزی همه جوانب امر را در نظر می‌گیریم تا اگر به هر دلیلی ارز به واردات کالاهای نهاده‌های دامی اختصاص نیافت آمادگی کامل را داشته باشیم.

منبع : ITPNEWS.COM

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن : 34443330-011

موبایل : 09113555662