loader image

مواد لازم برای ۴ نفر

  • برنج ایرانی ۳ پیمانه
  • سینه مرغ ۱ عدد کامل
  • ماست چکیده ۱ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد متوسط
  • زرده تخم مرغ ۲ عدد
  • گلاب ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ۵۰ گرم
  • زرشک ۱۰۰ گرم
  • پودر قند ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • دارچین و خلال پسته به اندازه کافی
  • زردچوبه و روغن به اندازه کافی

مرحله اول
برای تهیه ته چین مرغ مجلسی ابتدا گوشت مرغ را به همراه دو لیوان آب، مقداری زردچوبه، دارچین و یک عدد پیاز داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسطقرار می دهیم تا کوشت مرغ آبپز شود.

مرحله دوم
برای اینکه طعم مرغ بهتر شود، بهتر است اجازه دهیم تمام آب موجود در قابلمه کشیده شود، این کار باعث می شود طعم تمام ادویه ها جذب گوشت مرغ شود. پس از اینکه مرغ را از روی حرارت برداشتیم و کمی سرد شد آنرا به صورت ریش ریش خرد می کنیم.

مرحله چهارم
در این مرحله زرشک ها را که از ۲۰ دقیقه قبل خیسانده ایم، آبکشی می کنیم، سپس به همراه پودر قند و مقداری کره یا روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا رنگ زرشک های درخشان شودف سپس زرشک را کنار می گذاریم.

مرحله سوم
پس از اینکه مرغ را ریش ریش کردیم آنرا به همراه کمی روغن مایع داخل یک تابه می ریزیم و کمی تفت می دهیم، سپس مقداری زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه به مرغ اضافه می کنیم و تفت دادن را ادامه می دهیم تا مرغ با ادویه ها یکدست شود، سپس مرغ را کنار می گذاریم.

مرحله چهارم
در این مرحله زرشک ها را که از ۲۰ دقیقه قبل خیسانده ایم، آبکشی می کنیم، سپس به همراه پودر قند و مقداری کره یا روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا رنگ زرشک های درخشان شودف سپس زرشک را کنار می گذاریم.

مرحله پنجم
حالا برنج را نسبت به نوع آن بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک و آب ولرم می خیسانیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و انرا تا نیمه آب پر می کنیم و اجازه می دهیم آب به جوش بیاید.

مرحله ششم
پس از اینکه آب جوش آمد، ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه برنج خیسانده شده را به آب جوش اضافه می کنیم و اجزاه می دهیم به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه پخت اولیه برنج انجام شود.

مرحله هفتم
زمانی که دانه های برنج کاملا نرم شدند ولی مغزشان سفت بود و زیر دندان گیر داشت باید برنج را آبکشی کنیم. پس از اینکه برنج را آبکش کردیم انرا کنار می گذاریم. در ادامه زرده های تخم مرغ را داخل یک کاسه بزرگ می ریزیم.

مرحله هشتم
در این مرحله زرده های تخم مرغ را مخلوط می کنیم تا از حالت لختگی خارج شوند، سپس ماست چکیده را به همراه گلاب و زعفران دم کرده به کاسه اضافه می کنیم و به خوبی ترکیب می کنیم تا مواد کاملا مخلوط و یکدست شوند.

مرحله نهم
در این مرحله برنج آبکش شده را به کاسه حاوی مخلوط تخم مرغ و ماست اضافه می کنیم و به آرامی مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند. در ادامه قابلمه ای که برای پخت ته چین در نظر گرفته ایم را با کمی روغن چرب می کنیم.

مرحله دهم
در این مرحله نصف مخلوط رنج را کف قابلمه می ریزیم و با پست قاشق به خوبی فشرده می کنیم، سپس مرغ تفت داده شده را به همراه زرشک روی برنج می ریزیم. در ادامه باقیماند مخلوط برنج را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله یازدهم
حالا مجددا برنج را با پشت قاشق فشرده می کنیم تا ته چین پس از پخت از هم با نشود. در ادامه کره را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم و به صورت پخش روی برنج قرار می دهیم. حالا قابلمه را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم
برای دم کشیدن ته چین حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز است. در پایان پس از اینکه پخت ته چین به پایان رسید، آنرا به آرامی روی یک ظرف مناسب بر می گردانیم، سپس با خلال پسته و زرشک تزیین می کنیم.

پخت ته چین مرغ در فر
ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا زمان اماده شدن ته چین برای گرم شدن فر معطل نشوید. برای پخت ته چین مرغ در فر به جای استفاده از قابلمه بهتر است از ظرف پیرکس استفاده کنید.

پس از اینکه ظرف پیرکس را با روغن مایع چرب کردید مواد ته چین را مانند دستور بالا در ظرف پیرکس قرار دهید و فشرده کنید سپس کره را روی قسمت های مختلف لایه آخر ته چین قرار دهید. در پایان یک فویل نازک روی ظرف پیرکس بکشید و آنرا به مدت یک ساعت در فر قرار دهید تا آماده شود.

تخم مرغ ته چین
برای درست کردن ته چین بهتر است همیشه از زرده تخم مرغ استفاده کنید زیرا باعث می شود در پایان پخت ته دیگ نرم تر و لطیف تری داشته باشید. اگر از تخم مرغ کامل استفاده کنید احتمال سفت و خشک شدن ته دیگ ته چین شما بالا می رود.

نکته دیگر در مورد تخم مرغ ته چین این است که استفاده از تخم مرغ زیاد باعث خشک شدن ته چین و استفاده از تخم مرغ کمتر از حد توصیه شده باعث می شود ته چین شما شل شود که احتمال وا رفتن و باز شدن مواد آن زیاد می شود.

نکات مرغ ته چین
برای اینکه مرغ خوشمزه تری در لا به لای ته چین داشته باشیم، بهتر است که گوشت مرغ را با مقدار مناسبی آب بپزیم که آب زیاد نباشد و در پایان پخت مرغ اجازه دهیم که آب درون قابلمه به طور کامل جذب گوشت مرغ شود.

برای گرفتن طعم و بوی زهم گوشت مرغ بهتر است کف های روی آب در حال جوشیدن را به طور کامل بگیریم و ادویه ها مانند دارچین برای خوشمزه تر شدن گوشت مرغ استفاده کنیم. پس از اینکه مرغ پخت بهتر آنرا کمی تفت دهیم.

برای این منظور یک عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس به همراه ۱ قاشق غذاخوری کره تفت می دهیم. پس از سبک شدن پیاز، گوشت مرغ را خرد می کنیم و به همراه کره و پیاز تفت می دهیم تا خوشمزه تر شود.

ته چین مرغ با بادمجان
در صورتی که می خواهید به ته چین خود بادمجان هم اضافه کنید برای ۴ نفر ۲ عدد بادمجان را از وسط نصف کنید و پس از سرخ کردن له کنید و به دیگر مواد اضافه کنید. بادمجان طعم خوبی به ته چین می دهد البته بعضی افراد هم طعم آن را در ته چین دوست ندارند.

ته چین زعفرانی
یکی از مهم ترین مواد غذایی که هم باعث رنگ بهتر و عطر ته چین می شود زعفران است. برای درست کردن ته چین حتما از زعفران با کیفیت استفاده کنید و به هیچ وجه در ریختن زعفران خساست به خرج ندهید. نکته دیگر حتما زعفران را به خوبی دم کنید تا تمام رنگ آن خارج شود سپس به ته چین اضافه کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن : 34443330-011

موبایل : 09113555662