loader image

به نام خدا

همراهان گرامی، مدیران و فعالان صنعت طیور و غذایی کشور
گرم ترین و صمیمانه ترین تبریکات به مناسبت سال نو و فرا رسیدن نوروز باستانی، سالی سرد و سیاه بر صنعت طیور سپری گردید، سالی که جراحی اقتصادی، نه تنها مرهمی بر درد بی پایان تولید ننهاد، بلکه جز رنج و خسران حاصلی برای فعالان این صنعت به ارمغان نیاورد. حذف ارز رانت زای ترجیحی می بایست با تمهیداتی همراه می شد که ضامن حفظ تقاضای موثر می بود که از آن جمله می توان به توزیع کالا برگ، تامین ذخایر استراتژیک از محل تولیدات داخلی و استمرار صادرات اشاره نمود که متاسفانه در تمام موارد برعکس عمل شده و با تجمیع نا کارایی و عدم اثربخشی در سیاستگذاری و اجرا، بیمار به حال احتزار رها شد! حداقل 15 درصد کاهش تولید و کوچک شدن اقتصاد بخش طیور در طول سال گذشته حاصل گوش فرا ندادن به صدای خرد شدن استخوانهای تولید کنند گان است که تجسم عینی: گوش اگر گوش تو، ناله اگر ناله من، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.
به راستی روزی اگر بخواهند مثالی عینی برای اقتصاد دستوری و مضرات آن ذکر نمایند مصداقی بارزتر از سرنوشت صنعت طیور ایران نخواهند یافت. آنجا که قیمت دستوری، نهاده دستوری، طول دوره پرورش و زمان فروش دستوری، مقصد و بازار دستوری صنعتی ده میلیارد دلاری را از پای در آورده و اشتغال و امنیت غذایی را با خطر مواجه ساخته است. لیکن هرگز نباید نا امید بود چرا که فرا رسیدن نوروز پیام آور امید و دگرگونی است. به امید آنکه نسیم تحول وزیدن بگیرد و نگرش متولیان را به مقوله تولید مصداق الی احسن الحال سازد. رجاء واثق دارم که در سال آینده با رویکرد مدیریتی مبنی بر اصول علمی و تجربی موضوعات کهنه ای چون قیمت گذاری و سایر اجزاء دستوری تنظیم بازار که عدم کارایی آنها به دفعات در تجربیات داخل و خارج از کشور اثبات شده برچیده شود. همان طور که در نهایت تنها جایگزین تمامی تجربیات اقتصاد دستوری فضای پویای رقابتی بوده که ضامن منافع مصرف کنندگان و تولید کنندگان است و توامان امنیت و ایمنی غذایی کشور را نیز دربر دارد.
شایسته است در سال پیش رو استمرار صادرات که اشتغال پایدار، بهره وری، استفاده بهینه از سرمایه گذاری و گسترش زیرساخت صنعت را در پی دارد تضمین گردد. همچنین امید است زیان های غیر قابل تحمل سال گذشته که لطماتی جبران ناپذیر بر پیکر صنعت طیور وارد نموده، با اتخاذ تدابیری که توسط دولت و مجلس وعده داده شده بود ترمیم گردند.
ملت بزرگ ایران شایسته بهره مندی از دسترسی و دستیابی پایدار به منابع پروتئین با کیفیت هستند که همکاران ما در صنعت طیور همواره با تکاپوی تامین آن با مجاهدت و ایثار معنای امنیت غذایی را عینیت بخشیده اند. اکنون بر مسؤلین است تا با اتخاذ تدابیر و درایت لازم پاسخ تلاش های بی امان و از خودگذشتگی تولید کنند گان را به شایستگی ادا نمایند.

با تشکر، رئیس هیئت مدیره
طهماسبی

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن : 34443330-011

موبایل : 09113555662