loader image

نامه آقای طهماسبی به جناب دکتر آقا میری مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی

بسمه تعالی
جناب آقای دکتر آقامیری
مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی
با سلام و احترام، پیرو جلسه مورخ 22/01/1402 ، که با حضور جمعی از اعضای انجمن شرکتهای زنجیره ای تولید گوشت مرغ کشور در محضر حضرتعالی برگزار گردید، مطالب ذیل به عنوان موارد کلیدی مطروحه در جلسه فوق الذکر حضور حضرتعالی تقدیم می گردد:

  1. توجه به رسالت ذاتی زنجیره ها ، که تامین گوشت مرغ در راستای ایجاد امنیت غذایی است و مزایای متصور برای تولید زنجیره ای که عبارت از صرفه جویی در مقیاس و انتقال زنجیره ارزش است، چنین حکم می نماید که باید زنجیره تامین تولید گوشت مرغ، از جمله تولید در بخشهای اجداد و مادر هم در اختیار انجمن زنجیره ها باشد و تامین جوجه یک روزه به عنوان نهاده منحصربه فرد و ضروری برای شرکتهای زنجیره ای، هر چه سریعتر از انجمن جوجه یک روزه منتزع شود، تا بتوان تامین کافی گوشت مرغ را در زنجیره های کشور تضمین کرد.
  2. در راستای اجرای تعهدات متقابل زنجیره ها و وزارتخانه، مندرج در تفاهم نامه فی مابین، به شماره 27426/900/1401 مورخه 12/04/1401، می باید کلیه مساعی و حمایتهای وزارتخانه در خصوص تعهد به افزایش سهم زنجیره ها به هفتاد درصد ظرفیت تولید گوشت مرغ کشور ایفا و سیستم توزیع مویرگی زنجیره ها به رسمیت شناخته شود.
  3. صادرات گوشت مرغ، به عنوان ابزار تنظیم بازار داخلی و به جهت استفاده حداکثری از ظرفیتهای ایجاد شده داخلی می باید در اختیار زنجیره ها قرار گیرد و استمرار آن ، برای جلب اطمینان بازار های هدف در کشورهای دور و نزدیک، تضمین گردد.
  4. هر گونه اجبار و اصرار در تحمیل سویه های خاص ، به زنجیره ها خودداری و این سویه داخلی تا زمان رسیدن به بازدهی کافی و به عنوان عاملی مهم و موثر در امنیت غذایی و پدافند غیر عامل ، در واحدهای ذیل زنجیره دیزباد با توجه به درخواست مدیرعامل محترم شرکت دیزباد، تا زنجیره ها بتوانند بامزیت بهره وری، بر ماموریت اصلی خود یعنی تولید گوشت مرغ تمرکز نمایند.
  5. تصمیمات تخصصی در خصوص صنعت طیور، در وزارتخانه و با مشورت تشکل‌های تخصصی بخش خصوصی اتخاذ گردد. آنگاه با برنامه ریزی دقیق و مدون امنیت غذایی تضمین می گردد.
  6. انجمن بر این باور است بزرگترین مانع و بلکه دشمن اساسی تولید کمی و کیفی، قیمت گذاری دستوری است که با نادیده گرفتن مقتضیات بازار، پویایی قیمت و اساس رقابت بین زنجیره ها در رهبری هزینه، به جای ایجاد انگیزه در تولید کنندگان برای تولید بیشتر ، بهره ورتر و با کیفیت تر، با یکسان انگاری تولیدات و محصولات صنعت طیور، رقابت منفی و تولید با حداقل کیفیت را القا می نماید و بدین ترتیب علاوه بر زیان هنگفت تولیدکنندگان، اسباب عدم بهره مندی مصرف کنندگان از دریافت میزان کافی و با کیفیت از این پروتئین بی نظیر را فراهم می سازد. کما اینکه در بحران جاری، نادیده انگاشتن توصیه های بخش خصوصی دائر بر زیان مفرط ناشی از قیمت گذاری دستوری و به ناچار کاهش و توقف تولید، اسباب ایجاد کمبود و صف را فراهم آورد . لذا یک بار برای همیشه باید این تصمیم اتخاذ و قیمت گذاری دستوری از ذهن سیاستگذاران اقتصادی پاک و محو گردد و تعیین قیمت به مکانیسم عرضه و تقاضا سپرده شود. برای شروع و به عنوان آغاز یک حرکت پویا، انجمن جدول مربوط به قیمت تمام شده را کتباً عرضه نموده و قاطعانه اعلام می دارد مقادیر مندرج در جدول مذکور، حداقل های ممکن و قیمت نهایی می باشد. از آنجا که قیمت مصرف کننده در بسیاری مواقع بر اساس عرضه و تقاضا ، مانند چند ماه گذشته، پایین تر از قیمت تمام شده و یا اصطلاحا قیمت مصوب است، باید تا حداقل بیست درصد مازاد بر این قیمت نیز رواداری شود و مورد جریمه و پیگرد قرار نگیرد تا اسباب پیشگیری از زیان و سودآوری منصفانه برای سرمایه گذار فراهم گردد.
  7. انجمن زنجیره ها آمادگی خود را برای تامین کامل ذخایر استراتژیک کشور در زمینه گوشت مرغ منجمد، بر اساس قیمتهای مندرج در جداول پیوست اعلام می دارد و آماده است در قبال دریافت نهاده، نسبت به تحویل مرغ منجمد اقدام کند.
  8. فعال نمودن مزارع پرورش مرغ گوشتی غیر مجاز با مجوز سازمان دامپزشکی جهت افزایش تولید و اشتغال.
    در پایان انجمن شرکتهای زنجیره ای گوشت مرغ بر رسالت دائمی و ملی خود ، در همکاری کامل با وزارتخانه جهاد کشاورزی در تامین امنیت غذایی و پروتئین سالم و مکفی برای کشور، پای می فشارد و امید دارد که با اجرایی شدن توافقات فی مابین، نقشی بیش از پیش موثر و پر رنگ در این خصوص ایفا نماید.

با احترام
عبدالعلی طهماسبی

رئیس هیئت مدیره

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن : 34443330-011

موبایل : 09113555662